الثلاثاء، 17 أبريل 2018

لو عديت حط حط

في حفلة من الحفلات اللي غنى فيها رشدي أغنية لو عديت، قال جملة في الأغنية غير مدرجة في باقي الحفلات والتسجيلات اللي غنى فيها نفس الأغنية، وللعلم الأغنية من كلمات عبد الرحيم منصور فمسألة التأكيد على إن الجملة من نظم رشدي ولا نظم عبد الرحيم غير مؤكدة لأن الاتنين طينة واحدة.
 قال إيه بقى رشدي بعد دخلة الكورال، قال لو عديت على ناس يقولوا لك حط حط حط حط يا إنسان.
طبعًا المشهور إن بعد الكورال ما يقول يسلم ترابها الأسمراني إلى آخر الكلمات مالناش حبيبة غيرها تاني، بيقوم رشدي مغني مقطع لو عديت على ناس يقولوا لك مرحب مرحب يا إنسان. لكن رشدي بدأ بمقطع مختلف تماما وقال ناس يقولوا لك حط حط..




الناس اللي عاشت في الريف والصعيد يعرفوا أكتر مفعول كلمة حط حط، سواء في تربية الطيور أو تربية الإنسان، زي برضه حطحط عليه، بالبلدي خده تحت باطك وضمه، علشان يحس أنه مش لوحده. فكرة الحطحطة المحاوطة الاحتضان للشخص.
فكرة الكلمة نفسها بتوحي ببشر عندهم القدرة على الاحتواء لبعضهم، وتبيان لصفات كانت موجودة في مجتمعنا المصري ومع الأسف بتندثر في غفلة مننا، وحتى اللي ممكن يكون متوفرة لديه الصفات دي بيحاول الباقي أنهم ييسفهوا منها ويحولوها لمضامين للسذاجة والطيبة المبالغ فيها. أو يحطوها في تفسيرات تانية مالهاش أي أساس من الصحة المهم أنك تقتل الصفة دي وخلاص متعمد أو جات وياك بالبركة...




ليست هناك تعليقات:

 
قُطُوُف - Blogger Templates, - by Templates para novo blogger Displayed on lasik Singapore eye clinic.