السبت، 11 مايو 2013

نص مفقود

فتاة الحزن المستتر أخبئ حزنى فى دموع الوجع المكبوتة ، يقول صديقى Mina Nagy "
في قصة أطفال ما سأخترعها. سأبكي شوقاً للبحر حتي يخرج بحرٌ من ماء دموعي فأعوم فيه فرحاً"
فكيف لى أن أشكو وجعى لوجعى أليس البحر درب المشكى و سبيل الصامتين فكيف لطفلة مثلى أن تلهو و تغمر روحها فى إغتسال ملح الصبر المختبئ فى دموع كُبتت دهرًا لم يشأ للطفلة القابعة فى سرداب الذكرى أن تمرح برمل الشاطئ المسكوب من ترحالذو البحر الموجوع ، عفوًا ذو الدمع المنهمر الموجوع شوقًا المنسى دهرًا...

صورة من بلدى


Qotb's garden, on Nile at El gesr road , AL-Aktash village .


  by:- Mozakerat kashkool almowarak

الأربعاء، 8 مايو 2013

فن السبعات


المسبع أو فن  عبارة عن فن تراثي مصري وجد في الصعيد ويعتبر درب من  عبارة عن 7أبيات ينشدهم الراوي يتفق أول ثلاثة أبيات في القافية وشكل الكلمة مع اختلاف معناها أما الثلاثة أبيات الأخرى تنتهي بقافية واحدة مختلفة عن البيت الأول، أما البيت الأخير فينتهي بما بدأه السبع من قافية وكلمة.
ومن أشهر هذه السبعات أبيات أنشدها الفنان الشعبي الجندي حين أتى جمال عبد الناصر لوضع حجر أساس السد العالي بأسوان 
فقال :-
جمال بطل مصر لما جَبِل (أقبل-جاء) وراح أِسوان
  عِملوا ليه (له) حفلة وفرشوا الحرير في صِوان
 رمى الأساس بإيديه (بيده) بناه من حجر صِوان
  هو بطل جد خلى العبد أصبح سِيد
 لما يسافر هو بين الدول بيسِيد (بيسد)
  إذا فات على الخصم جال (قال) يا لعين إنسِدْ
 حنعمل السد والمشروع هنا في أسِوان

الاثنين، 6 مايو 2013

الدنيا ربيع


شموا شمو

زى النهارده من ما يقرب لــ 7000 سنة الأجداد كانوا بيحتفلوا بيوم شمو يوم بدء الخلق و الخليقة فى الميثولوجيا المصرية اليوم اللى بدأت فيه الحياة و اتخلق الكون ، الأجداد كانوا فى ليلة شمو بيعلقوا غصن شجر أخضر على شبابيكهم و وياه بيض مكتوب عليه الأمانى والأحلام و بصل متعلق يطرد الشر و المرض .
الأجداد كانوا بيخرجوا فى يوم شمو من أول طلعة النهار علشان يبدأوا مع بداية الحياة و أجسامهم تشم الحياة و تتعافى من أى مرض اللى كان بيصحى متأخر بتبكون سنته سيئة و معرض للمرض لأنه ما خادش البدرية ، الأجداد كانوا بيشموا الهوا النضيف ويتفسحوا فى الجناين و يغتسلوا من مياه النيل و يأكلوا البيض اللى شبه الكرة الأرضية شبه الكون و مخرج الحياة المتمثلة فى الكتاكيت الصغيرة ، و البصل علشان يتقوا شر المرض و الخس علشان تزيد خصوبتهم و يجيبوا ذرية جديدة مصحصحه ، الأجداد كانوا بيحبوا ينبسطوا مع بعض و يفرحوا و يشموا الهوا النضيف و يتأملوا الكون و الخلق و جمال الطبيعة النعمة اللى عايشين فيها... حاولوا تفرحوا!
 
قُطُوُف - Blogger Templates, - by Templates para novo blogger Displayed on lasik Singapore eye clinic.